وزیر نیرو گفت: صنعت آب و برق در مقطعی قرار دارد که برنامه توسعه‌ای و جهشی را در تمامی حوزه‌ها در دستور کار داشته که خود این موضوع می‌تواند پتانسیلی برای اصلاح رویکرد و توجه بیشتر به پژوهش باشد.
🔹به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “علی‌اکبر محرابیان” در جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو که در پژوهشگاه نیرو برگزار شد، افزود: پژوهش‌هایی که انجام می‌دهیم باید در چهار شاخص ارتقای بهره‌وری، بهینه‌سازی مصرف، کاهش هزینه‌ها و تلفات و خودکفایی تجهیزات و قطعات باشد. اگر بتوانیم این شاخص‌ها را در تمامی پژوهش‌های مربوط به حوزه‌ها رعایت کنیم قطعاً می‌توانیم به نتایج مطلوبی دست یابیم.

🔹وی با تاکید بر تدوین برنامه بلندمدت برای استفاده از پژوهش، تشکیل اتاق فکر پژوهشگران در وزارت نیرو را از ضرورت‌های این وزارتخانه عنوان کرد.

🔹محرابیان افزود: باید در وزارت نیرو با بهره‌مندی از توانایی پژوهشگران اتاق فکر تشکیل و در زمینه اقدامات نرم‌افزاری، فعالیت‌هایی را انجام دهیم. نقشه تهیه شده توسط این اتاق فکر می‌تواند مهم‌ترین راهبرد این وزارتخانه برای افزایش راندمان باشد.

🔹وزیر نیرو با اشاره به پتانسیل بالای شرکت‌های حاضر در نمایشگاه پژوهش و فناوری صنعت آب و برق اظهار کرد: پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه هر کشوری است و بدون پژوهش نمی‌توان شاهد حرکت دائمی و خلاقانه در کشور باشیم.

🔹وی با بیان اینکه رشد کشورهای پیشرفته در اثر دو عامل سرمایه‌گذاری در منابع طبیعی و پژوهش ایجاد می‌شود، گفت: کشورهایی که رشد خود را بر مبنای پژوهش طی می‌کنند با خلاقیت به طور دائمی به مسیر خود ادامه می‌دهند.

🔹محرابیان با بیان اینکه پژوهش متشکل از سه ضلع پژوهشگر، تقاضای پژوهش و تجاری‌سازی پژوهش است، اظهار کرد: در شاخصی به نام دانش آموختگان در بین ۱۳۲ کشور جهان، جمهوری اسلامی ایران رتبه سوم را دارد که رتبه‌ای قابل توجه است، هرچند در ضلع دوم و پژوهش ضعف‌های قابل توجهی را شاهد هستیم که می‌توانیم با اقدامات موثر مشکلات را برطرف کنیم.

🔹وی بر افزایش راندمان پژوهش در موضوع “تقاضای پژوهش” تاکید کرد و افزود: اگر سیاست‌گذاری درستی را در امر پژوهش‌ به‌کار بگیریم، می‌توانیم به نتایج عظیمی دست پیدا کرده و راندمان پژوهش را افزایش دهیم.

🔹به گفته وزیر نیرو، لازمه رسیدن به یک نتیجه مطلوب، صبر و استقامت در موضوع پژوهش است که باعث رشد در حوزه‌های مختلف نیز می‌شود.

🔹وی همچنین در ادامه بر ضرورت تدوین برنامه بلندمدت برای استفاده موثر از پژوهش تاکید کرد و با اشاره به ضلع تجاری‌سازی پژوهش خاطرنشان کرد: توجه به تجاری سازی محصولات دانش‌بنیان که ثمره پژوهش است یکی از اقداماتی از که باید امروز توسط مدیران سیاست‌گذاری شود.

🔹به گفته وزیر نیرو، در شاخص‌های مختلف حوزه آب و برق طی چهل سال گذشته اقدامات سخت‌افزاری و رشدهای قابل‌ توجهی صورت گرفته ولی در حوزه اقدامات نرم‌افزاری که شامل حاکمیت و مدیریت است، راه نپیموده بسیاری پیش‌رو داریم.

🔹وی با اشاره به رتبه بالای کشور در صادرات خدمات فنی مهندسی، گفت: برای صدور این نوع خدمات توانایی بسیار بالایی داریم به طوری که علاوه بر خودکفایی در این زمینه، به کشورهای خارجی هم این خدمات را صادر می‌کنیم.