🟢 مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین: نیروگاه های حرارتی با سهم 95 درصدی خود در تولید انرژی الکتریکی، مهم ترین نقش را در پایداری و انسجام شبکه تولید برق کشور دارند.

به گزارش روابط عمومی شرکت میریت تولید برق شهید رجایی، ابوالفضل موتابها مدیرعامل این شرکت در جلسه بازدید مدیرکل اموراقتصادی و دارایی استان قزوین از نیروگاه شهید رجایی، بر اهمیت نقش نیروگاه های حرارتی در پایداری و انسجام شبکه تولید انرژی الکتریکی کشور گفت: انرژی الکتریکی در کشورمان از طریق نیروگاه های حرارتی، اتمی و انرژی های تجدیدپذیر خورشیدی، بادی و …تامین می شود که در این میان، نیروگاه های حرارتی به دلیل ساختار و نوع عملکردشان، بیشترین نقش را در پایداری و انسجام شبکه تولید برق دارند؛ به طوری که بیش از 72 هزار مگاوات قدرت منصوبه نیروگاهی از حدود 90 هزار مگاوات، مربوط به نیروگاه های حرارتی است.
❇️ مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی در ادامه با اشاره به آمادگی نیروگاه شهید رجایی همراه با نیروگاه های حرارتی کشور برای تولید در پیک مصرف تابستان بیان داشت: در نیروگاه شهید رجایی هرساله با انجام 17 برنامه تعمیرات در واحدهای سیزده گانه آن، این نیروگاه آمادگی لازم را برای تولید انرژی الکتریکی به ویژه در ماه های گرم سال به دست می آورد که هم اکنون با شروع فصل گرما که زودتر از سال گذشته آغاز شده است، با تمام توان به تولید برق می پردازیم.
🟢 موتابها افزود: نیروگاه شهید رجایی با تولید سالانه حدود 12 میلیارد کیلو وات ساعت انرژی، برق حدود سه و نیم درصد از نیاز مصرفی کشور را به این انرژی تامین می کند که از این نظر، سومین نیروگاه بزرگ کشور است.
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی اظهار داشت: آمادگی این نیروگاه حاصل تلاش متخصصان جوانی است که با گذراندن دوره های آموزش تخصصی، تجربه لازم برای انجام تعمیرات و بهره برداری مطلوب از واحدهای سیزده گانه آن را کسب کرده اند.
🟡 اسحاق صباغیان سرپرست شرکت تولید برق شهید رجایی هم به نقش این شرکت در تامین قطعات نیروگاه شهید رجایی برای تولید برق پایدار و مطمئن از سوی واحدهای این نیروگاه اشاره نمود.
🔴 در ادامه، خلیلی خواه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قزوین با تاکید بر ضرورت مدیریت صحیح مصرف انرژی، بیان داشت: شاخص شدت مصرف انرژی، از شاخص های سنجش کشورهاست که در جهان سوم، شاخص شدت مصرف انرژی به دلایل مختلف، نسبت به کشورهای پیشرفته، بسیار بالاتر است که متاسفانه در کشور ما به دلیل ارزانی انرژی، شدت مصرف، 3 برابر متوسط جهانی است.
🟣 خلیلی خواه افزود: بر همین اساس، طرح هدفمندی یارانه ها پایه گذاری شد تا از ظرفیت های موجود در کشور برای مدیریت مصرف انرژی بهره گرفت.
🟡 مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قزوین، نصب و راه اندازی نیروگاه های سیکل ترکیبی با راندمان بالا را یکی از اهداف طرح هدفمندی یارانه ها دانست. چرا که راندمان نیروگاه ها با بهره گیری از این مدل نیروگاهی، از حدود 35 درصد راندمان به 45 درصد افزایش می یابد.
🔴 خلیلی خواه بر مصرف بهینه انرژی تاکید داشت و گفت: انرژی الکتریکی با هزینه زیادی تامین می شود. از این روی بر همه ما به عنوان شهروند و مصرف کننده این نوع انرژی، واجب است تا ضمن قدردانی از تلاش گران صنعت تولید برق، الگوی صحیح مصرف را رعایت نماییم.
❇️ در پایان برنامه، مدیر عامل نیروگاه شهید رجایی به پرسش های مطرح شده در خصوص تولید انرژی الکتریکی پاسخ داد و ایران را دارای ظرفیت بسیار بالایی در تولید برق با بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر دانست.