نیروگاه شهید رجایی به عنوان بخشی از صنعت تولید برق با نزدیک به 3 دهه فعالیت مداوم، برق حدود 4 درصد از نیاز مصرف کنندگان انرژی الکتریکی را تامین  می کند. در 3 دهه گذشته، واحدهای سیزده گانه این نیروگاه با تمام توان در مسیر تامین برق پایدار به تولید پرداخته اند. این جا پولاد و آب در حرارت اراده متخصصانش، صورتی دیگر یافته و سوار بر خطوط بی انتها، به نقاط مختلف این سرزمین سفر می کند تا مردمان خوبش، حاصل تلاش صنعتگران برق را در لحظه دریافت کنند.

امسال پس از پایان فعالیت های تعمیرات هفده گانه در نیروگاه شهید رجایی، این نیروگاه با بهره گیری از توان تخصصی و تجربه متخصصان خود، آماده تولید برق پایدار و مطمئن در فصل تابستان است تا برگ دیگری از افتخار خدمت گذاری خود را به شهروندان، ورق بزند. از این روی بر آن شدیم با مهندس «علی فرهور» مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، پیرامون فرآیند تولید برق و موضوعات مرتبط با آن در پیک تابستان امسال، آمادگی واحدهای سیزده گانه، فرآیند تعمیرات واحدها، موضوع مصرف سوخت، محیط زیست، فعالیت های مقابله ای با گسترش ویروس کرونا و … گفت و گویی داشته باشیم که حاصل آن در زیر آمده است.

 آقای مهندس با توجه به ضرورت آمادگی نیروگاه ها برای تولید برق پایدار به ویژه در فصل گرم تابستان، چه اقداماتی برای این منظور صورت گرفته؟

از اقدامات اساسی ما برای اطمینان از پایداری تولید برق به ویژه در فصل پرمصرف تابستان، انجام 17 برنامه تعمیرات اساسی، نیمه اساسی و بازدیدهای دوره ای است که برای کسب آمادگی لازم در تولید برق، مورد نیاز است؛ از این روی پس از برنامه ریزی های دقیق، 13 واحد بخاری و سیکل ترکیبی به ترتیب اولویت زمانی، از ابتدای مهرماه سال گذشته تحت تعمیرات قرار گرفتند که این فعالیت ها  تا پایان اردیبهشت امسال، ادامه داشت. البته این سخن به معنای پایان فعالیت های تعمیراتی در تابستان نیست، چرا که آماده سازی نیروگاه برای تولید در پیک مصرف برق، مستلزم انجام فعالیت های گسترده ای است. در این میان، رفع نشتی ها و اشکالات موجود در برج های خنک کننده اصلی که نقش عمده ای در میزان راندمان واحدهای بخاری دارند، مثال بارزی است که می توان به آن اشاره کرد. به طوری که همکاران متخصص در تمامی شرایط آب و هوایی و کار در ارتفاع و در دمای بالا، هرگونه ایراد و نشتی های موجود در برج های خنک کننده اصلی را برطرف کردند تا خللی در راندمان تجهیزات و واحدها ایجاد نشود.

انجام فعالیت های تعمیراتی، مستلزم هزینه و صرف زمان زیاد است تا انرژی الکتریکی به دست مصرف کننده برسد. برای کاهش هزینه ها در این حوزه چه برنامه هایی تدوین شده است؟

همان طور که اشاره شد، سعی ما در تولید برق پایدار است که این مهم، علی رغم افزایش شدید قیمت قطعات و تجهیزات و تحمیل تحریم ها انجام می شود که تامین آن ها برای ادامه تولید برق، ضروری و حیاتی است. در سال های اخیر، قیمت قطعات و تجهیزات نیروگاهی با یک جهشی همراه بود که در مقابل این افزایش قیمت ها، نرخ فروش برق به مصرف کنندگان، افزایش بسیار کمی داشته است. از این روی سیاست افزایش بهره وری با استفاده از ظرفیت های داخلی، مورد نظر قرار گرفت که خوشبختانه با داشتن ظرفیت های دانشی و تخصصی در نیروگاه توانستیم بخش اعظم نیازهای خود را در داخل کشور تامین نماییم. البته موضوع تحریم ها را هم باید اضافه کنم که علی رغم اعمال تحریم ها علیه کشور ما، کارکنان نیروگاه با پیروی از سیاست افزایش بهره وری و با تکیه بر دانش و تخصص داخلی، کارنامه موفقی برجای گذاشته اند، به طوری که هم اکنون 95 درصد از قطعات و تجهیزات نیروگاه در داخل کشور و با طراحی و کوشش متخصصان خودمان تامین می شود.

 بنابراین پیرو سخن جنابعالی، در تهیه قطعات و تجهیزات واحدهای این نیروگاه، صرفه جویی ارزی قابل توجهی باید صورت گرفته باشد؟

بله همین طور است. هم اکنون تعداد 33 هزار قلم کالا در انبارهای این شرکت وجود دارد که هرساله به میزان 10 درصد این مقدار یعنی بیش از 3 هزار نوع قطعه برای پایداری فعالیت واحدها می باید ساخته و تحویل انبارها شود. حال با توجه به استفاده از ظرفیت های داخلی و تکیه بر توانمندی متخصصان در تامین قطعات واحدها، سال گذشته به کمک این روش، به میزان قابل توجهی صرفه جویی ارزی شده است که این میزان صرفه جویی به طور حتم در افزایش بهره وری، موثر خواهد بود.

آقای مهندس در شرایطی قرار داریم که شیوع ویروس کرونا تهدید بالقوه ای محسوب شده و پیش بینی می شود شاهد گسترش این ویروس در ماه های آینده هم باشیم. چه فعالیت هایی هم سو با سیاست های بهداشتی کشور برای کاهش اثرات منفی این همه گیری در نیروگاه انجام شده تا مانعی برای تولید برق پایدار نباشد؟

به نکته جالبی اشاره شد؛ از ابتدای انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در کشور، ستادی در نیروگاه تشکیل شد که وظیفه آن پیشگیری و مقابله با همه گیری بیماری کووید 19 بود که خوشبختانه توانسته ایم با اتخاذ تدابیر لازم و رعایت موازین بهداشتی، به مقابله با این بیماری بپردازیم. البته پیرو سیاست های بهداشتی دولت، عمل نموده و تا پایان شیوع این ویروس، به اقدامات مقابله ای خود ادامه خواهیم داد. لازم به توضیح است که از هنگام انتشار خبرهای مربوط به شیوع این ویروس به ویژه در شهرستان آبیک، تمامی همکاران روزکار و نوبت کار مورد بررسی ویژه از نظر علائم ویروس قرار گرفتند و با تهیه محلول های ضدعفونی کننده سطوح از طریق استفاده از ظرفیت های تخصصی و تجهیزات آزمایشگاه شیمی این نیروگاه، نسبت به ضدعفونی کردن سطوح مختلف، مبلمان اداری، اماکن عمومی، سرویس های بهداشتی، اتاق ها و سرویس های ایاب و ذهاب و … اقدام شده و علاوه بر انجام فعالیت های پیشگیرانه در شرکت، محلول های ضدعفونی کننده برای شست و شوی دست و ژل ضدعفونی کننده هم در اختیار همکاران و خانواده های آنان قرار گرفته است. از اقدامات مهم دیگر در این خصوص، توزیع ماسک های سه لایه برای استفاده همزمان دو ماسک، ضدعفونی کردن کانتین های غذاخوری، استفاده از محلول های شست و شوی دست، استقرار حوضچه حاوی محلول ضدعفونی کننده در ورودی شرکت و کانتین های غذاخوری و ورودی ساختمان ها برای ضدعفونی کردن ته کفش ها است که با همکاری پایگاه بسیج،  HSE، روابط عمومی، امورنظارت بر خدمات عمومی و حراست به طور روزانه انجام می شود که امیدواریم با بهره گیری از این تمهیدات، شاهد سلامت همه کارکنان شرکت باشیم.

موضوع محیط زیست، از موضوعات مطروحه ای است که بیان می شود. لطفا در خصوص سهمیه سوخت گاز طبیعی و چگونگی مصرف سوخت در واحدهای این نیروگاه توضیح بفرمایید.

در چند سال گذشته با رایزنی و هماهنگی با مسئولان استانی، شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی و شرکت ملی گاز ایران، موضوع سوخت مصرفی نیروگاه مطرح شده که مورد توجه مسئولان قرار گرفته است؛ از این روی به منظور پاسخ به دغدغه های زیست محیطی مردم استان، سهمیه سوخت گاز طبیعی این نیروگاه افزایش یافت؛ به طوری که سال گذشته، 73 درصد از سوخت مصرفی واحدها از نوع سوخت پاک گاز طبیعی بود. از سویی به منظور کمک به صیانت از محیط زیست، علاوه بر کاهش استفاده از سوخت مایع و افزایش سهم سوخت گاز طبیعی برای تولید برق در واحدهای نیروگاه، تجهیزات لازم برای پایش آنلاین محصولات احتراق خروجی از دودکش نیروگاه، نصب شده که ارقام مربوط به آن از سوی اداره کل محیط زیست استان قزوین و اداره آن در شهرستان آبیک، در لحظه، قابل دست یابی و قابل بررسی است که پیش بینی می شود با انجام این اقدامات و افزایش مصرف سوخت گاز طبیعی و کاهش مصرف سوخت مایع در نیروگاه، انتظارات شهروندان برآورده شده باشد.

آقای مهندس ضمن تشکر از زمانی که جنابعالی برای انجام این گفت و گو در اختیار ما قرار دادید، اگر سخنی باقی مانده است، می شنویم.

تعهد کارکنان نیروگاه شهید رجایی، تولید برق پایدار و مطمئن برای تحویل به شبکه سراسری است که متخصصان ما با تمام توان خود به این وظیفه عمل می کنند. بنابراین از همه شهروندان و مردم شریف، تقاضا می کنم برای کمک به تداوم تولید و بهره مندی از نعمت انرژی الکتریکی به ویژه در شرایطی که شیوع ویروس کرونا دقت لازم در رفتار مناسب را در همه ما می طلبد، الگوی صحیح مصرف را رعایت نمایند که با این اقدام، علاوه بر کاهش هزینه های تولید، به هموطنان خود در مناطق و استان های گرمسیر کشور که نیاز شدید به برق برای مصارف سرمایشی دارند هم کمک کنند.