نیروگاه شهید رجایی آماده تولید انرژی الکتریکی در پیک تابستان 1400 می شود

جمعه 10 اردیبهشت 1400
بازدید: 791 بار

برنامه آمادگی تابستانه واحدهای سیزده گانه نیروگاه شهید رجایی برای کمک به پایداری تولید برق تابستان امسال، تدوین و عملیاتی شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، برنامه آمادگی تابستانه واحدهای بخاری و سیکل ترکیبی این نیروگاه برای تولید برق مطمئن و پایدار در تابستان 1400، تدوین و از سوی حوزه های تعمیرات، بهره برداری، منابع انسانی، پشتیبانی و …، عملیاتی شد.
❇️ هرساله با هدف کسب آمادگی لازم برای تولید انرژی الکتریکی در فصل پرمصرف تابستان، تجهیزات واحدهای نیروگاه مورد بازبینی قرار می گیرد و در صورت وجود اشکال در آن ها، نسبت به تعمیر و یا تعویض قطعات آن ها اقدام می شود تا خللی در فرآیند تولید برق به ویژه در ایام گرم سال ایجاد نشود.
✴️ به همین منظور، برنامه آمادگی تابستانه به گونه ای تدوین می شود تا تجهیزات مهم و اساسی واحدها که نقش مهمی در مقابله با شرایط افزایش دمای هوا دارند، مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد که در این ارتباط، برج های خنک کن اصلی، جایگاه ویژه ای دارند به گونه ای که آمادگی این تجهیزات بزرگ، مانع از افت راندمان و بهره وری در واحدهای بخاری می شود. از این روی، شناسایی و رفع نشتی در دلتاهای برج ها، شست و شوی دلتاها در 3 مرحله، بازدید و تنظیم لوورهای دلتاها و …، از اقدامات مهمی است که با اجرای برنامه آمادگی تابستانه، انجام می شود.
✳️ در ادامه به بازدید و آماده سازی سیستم های خنک کاری کمکی واحدها(ACT)، هواسازها و چیلرهای واحدها، کمپرسورها، همچنین سیستم هوای سرویس و کنترلی و بویلرهای کمکی اشاره شده است که این اقدامات تا پیش از آغاز پیک تابستان، به پایان می رسد.
✴️ آماده سازی سیستم خنک کاری واحدهای گازی، شست و شوی رادیاتورهای آن و بازدید و آماده سازی سیستم «مه پاش» که نقش مهمی در افزایش تولید برق در ساعات گرم روز دارد، از اقدامات دیگری است که در نیروگاه سیکل ترکیبی به انجام رسیده است.
❇️ از موارد مهم در برنامه تابستانه، اطمینان از عملکرد صحیح سیستم های ایمنی واحدها است که با اجرای این برنامه، تاکنون نقاط پرخطر در نیروگاه شناسایی شده و همراه با آن، تجهیزات و خودروهای آتش نشانی و سیستم های اطفای حریق هم با انجام تعمیرات لازم، از آمادگی مقابله با شرایط بروز حادثه برخوردار شده است که با کمک و همراهی اداره نظارت بر خدمات عمومی، علف های روییده در مناطق پرخطر نیروگاه نیز برای جلوگیری از آتش سوزی، چیده شده است.
✴️ برای کسب آمادگی تولید برق، در حوزه شیمی هم اقدامات مربوطه به انجام رسیده که بازدید و بررسی های فنی از پمپ های تزریق هیپوکلرید و دیگر تجهیزات این حوزه و بازدید و تمیزکاری استخرهای میان راهی، آب خام و … نیز از فعالیت هایی است که از سوی متخصصان امور شیمی نیروگاه های بخار و سیکل ترکیبی صورت گرفته است.
✳️ فعالیت های مرتبط با برنامه آمادگی تابستانه با استفاده از ظرفیت های داخلی به اتمام رسیده و یا در حال انجام است که پایش آن نیز تا پایان تابستان 1400، ادامه خواهد داشت.