طراحی و ساخت بخشی از روتور توربین واحد گازی توسط متخصصان داخلی

دو‌شنبه 29 دی 1399
بازدید: 1264 بار

بخشی از روتور انتهایی توربین واحد شماره 5 گازی نیروگاه شهید رجایی با استفاده از ظرفیت دانش و تخصص داخلی در کشور طراحی و ساخته شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، بهمن غنوی معاون تعمیرات نیروگاه سیکل ترکیبی، در توضیح این خبر گفت: در کنار انجام تعمیرات اساسی و RI واحد شماره ۵ گازی، مشکل اصلی در بهره برداری این واحد به دلیل افزایش لرزش در یاتاقان شماره ۳ بود.از این روی پس از بررسی های تخصصی، در طی انجام تعمیرات RI روتور توربین متوجه شدیم که بخش انتهایی این روتور(استاپ شفت) دچار ایراد شده است که نیاز به تعویض دارد.
❇️معاون تعمیرات و نگهداری نیروگاه سیکل ترکیبی ادامه داد: برای تعویض و یا تعمیر بخش انتهایی روتور توربین(استاپ شفت) که نشیمنگاه یاتاقان شماره 3 در این واحد است، نشست های تخصصی با کارشناسان شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران داشتیم که بر اساس آن تصمیم گرفتیم با استفاده از ظرفیت های داخل کشور، اقدام به ساخت این قطعه مهم نماییم.
❇️وی ادامه داد: برای ساخت این قطعه مهم، شرکت فولاد آلیاژی اصفهان اقدام به تهیه متریال آن با استفاده از آلیاژ ویژه و سپس انجام عملیات حرارتی بر روی آن نمود که در ادامه، این متریال پس از تهیه در اختیار شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران قرار گرفت.
معاون تعمیرات و نگهداری نیروگاه سیکل ترکیبی ادامه داد: پس از تحویل متریال به شرکت تعمیرات نیروگاهی، عملیات ماشین کاری و تست های نهایی برای ساخت بخش انتهایی روتور توربین واحد شماره ۵ گازی در این شرکت انجام شد.
❇️غنوی در ادامه بیان داشت: فعالیت های تعمیرات این واحد در 3 حوزه مکانیک، الکتریک و ابزاردقیق به انجام رسیده بود که با تحویل و نصب قطعه استاپ شفت ساخت داخل در محل خود، برنامه تعمیرات این واحد نیز با اتصال دوباره آن به شبکه سراسری، تکمیل و به پایان رسید.
❇️معاون تعمیرات و نگهداری نیروگاه سیکل ترکیبی ادامه داد: در تعمیرات اساسی این واحد، تمامی تجهیزات اصلی و فرعی واحد، مورد بازبینی قرار گرفت که تعویض پره های کمپرسور و توربین، بازدید و تعمیرات اساسی تجهیزات ژنراتور، تنظیمات پد استال یاتاقان، تعویض تایرودهای توربین، تعویض کامل فیلترهای بخش هوای ورودی به کمپرسور، همچنین بازدید و تعمیر انواع بریکرها، تست انواع رله های حفاظتی، بازدید و تعمیر کارت های ابزاردقیقی، انجام اصلاحیه ها در حوزه ابزاردقیق، بازدید و سرویس کاری ترانسفورماتورها و …، مهم ترین اقدامات تعمیراتی بود که از سوی متخصصان نیروگاه شهید رجایی در این دوره از فعالیت های تعمیراتی به انجام رسید.
🟢نیروگاه شهید رجایی با دارا بودن 13 واحد بخاری و سیکل ترکیبی، هرساله به منظور کسب آمادگی تولید انرژی الکتریکی، 17 برنامه تعمیرات اساسی، نیمه اساسی و بازدید دوره ای را پشت سر می گذارد.