سیستم کنترل واحدهای گازی نیروگاه شهید رجایی با انجام اصلاحیه در رله های آن، بروز رسانی می شود.

یکشنبه 16 آذر 1399
بازدید: 970 بار

ه گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، عمران بهرادفر مدیر امور ابزاردقیق نیروگاه سیکل ترکیبی با اشاره به طرح اصلاحیه سیستم کنترل واحدهای گازی گفت: با باتوجه به گذشت زمان طولانی از کارکرد رله های بکاررفته در سیستم کنترل واحدهای گازی این نیروگاه و ضرورت تعویض آن با رله های جدید، طرح اجرای این پروژه کلید خورد که هم اکنون در واحد شماره 2 گازی به اجرا درآمده است.
❇️بهرادفر افزود: هر یک از رله های سیستم کنترل واحدهای گازی، وظیفه ارسال سیگنال خروجی به بخش های مشخص شده برای انجام یک عمل ویژه را دارد که با این تعریف، رله ها از اهمیت ویژه ای در کنترل واحدهای گازی برخوردار هستند. از این روی برای اطمینان از عملکرد این قطعات، در بازه زمانی سالانه، رله ها مورد بازدید قرار گرفته و سرویس کاری می شود.
❇️وی در توضیح ضرورت انجام این اصلاحیه بیان داشت: عمر مفید رله های فوق، دارای محدودیتی است که عدم تعویض به موقع آن ها می تواند منجر به عملکرد نامطلوب در این قطعات ابزاردقیقی و در پی آن، موجب خروج واحد از مدار تولید و یا دیگر مشکلات مربوطه شود.
❇️مدیر امور ابزاردقیق نیروگاه سیکل ترکیبی در خصوص نحوه جایگزینی رله های جدید با مدل قدیمی بکاررفته در این واحدها گفت: در اجرای این اصلاحیه، با توجه به تغییر سطح ولتاژ تغذیه رله ها، نیاز به تغییرات جزیی در تغذیه سیستم کنترل بود که این مهم توسط گروه کارشناسی این امور مورد بررسی و مطالعات لازم قرار گرفت.
❇️وی افزود: پس از بررسی های به عمل آمده مشخص شد که رله های قدیمی در بازار فروش قطعات ابزاردقیقی بسیار کمیاب بوده و در صورت وجود نیز از قیمت بسیار بالایی برخوردار است از این روی رله های دیگری برای تهیه، مورد توجه قرار گرفت که با تغییراتی بر روی پایه های آن توانستیم با هزینه بسیار کمتر، این رله های جدید را در سیستم کنترل واحد شماره 2 گازی به کار بریم.
❇️بهراد فر در ادامه اظهار داشت: پس از انجام این مراحل، اقدام به تست نهایی کرده و در نهایت نسبت به عملکرد مطلوب آن اطمینان حاصل نمودیم.