دل نوشته ای برای هموطنان

سه‌شنبه 23 دی 1399
بازدید: 1298 بار

سی و یک سال است که در نیروگاه های کشور خدمت می کنم. کارشناس کارورز (کار آموز) هم اولین عنوان در حکم ابلاغی اینجانب بوده است. احکام بعدی هم به شرح زیر است:
✴️معاون اداره، رئیس اداره، رئیس قسمت، رئیس امور، معاونت، قائم مقام مدیر عامل، مدیر عامل
✳️در چهار نیروگاه مهم کشور با عناوین فوق فعالیت نمودم و همیشه ی ایام هم افتخارم این بوده و هست که سهم کوچکی برای تأمین نعمت برق و روشن کردن خانه های هموطنان خود داشته ام.
✴️خداوند را گواه و شاهد می گیرم در ایامی که به عنوان رئیس قسمت یا رئیس اداره یا معاونت کار می کردم، به هنگام راه اندازی واحدها پس از انجام تعمیرات، چندین شبانه روز در نیروگاه حضور داشتم تا واحد نیروگاهی به مدار تولید باز گردد و برق مستمر و پایدار تحویل خانه ها، کشاورزان، صنایع و تجار گردد.
✳️صنعت برق به سمت نوسازی و استفاده از انرژی های تجدید پذیر هدایت شده و انشاا… در آینده صنایع برق و سایر صنایع با کمترین آلاینده ها کار خواهد نمود اما تا آن زمان نیاز است که نیروگاه های فعلی در مدار باشد تا رفاه و امنیت عامه از ناحیه تأمین برق، همچنان برقرار باشد.
✴️مصرف سوخت های فسیلیِ گاز طبیعی، گازوئیل و مازوت در نیروگاه های حرارتی دنیا مرسوم است و کشورهای صنعتی و توسعه یافته از سیستم های استحصال خاکستر (ناشی از دود) در نیروگاه ها استفاده می کنند اما تجهیز نیروگاه های کشور برای نصب سیستم‌های استحصال خاکستر در حال حاضر به دلایلی مقدور نیست و تمرکز تمامی مسئولان صنعت گاز و برق بر این بوده تا نیروگاه ها از گاز طبیعی استفاده نمایند.
✳️اما هموطنان گرامی: مصرف سوخت گاز طبیعی در ایام زمستان برای گرم کردن خانه ها، افزایش می یابد، از این روی هر چه بر میزان مصرف سوخت گاز در منازل افزوده شود، بالطبع سهم کمتری از این سوخت به صنایع و به ویژه نیروگاه ها اختصاص می یابد.
✴️برخی از هموطنان گرامی می گویند «بر روی دریایی از گاز طبیعی قرار داریم اما کمبود گاز داریم». از شما هموطنان گرامی تقاضا دارم از طریق گوشی همراه که با برق شارژ می شود و از طریق اینترنت به مصرف گاز طبیعی در اتحادیه اروپا توجه نمایید.
✳️هموطن گرامی، ما ایرانیان در ماه گذشته دوبرابر اتحادیه اروپا، گاز طبیعی مصرف نموده ایم.
✴️تصور بفرمایید استخراج از چاه های گاز، تصفیه گاز (جدا نمودن گاز ترش) و پمپاژ گاز از جنوبی ترین مناطق کشور، چه اندازه به کار و تخصص های مختلف نیاز دارد.
✳️هموطن گرامی اگر برق را در خانه ها بهینه مصرف کنیم، نیروگاه ها تحت فشارِ تأمین برق نخواهند بود و حتی سوخت کمتری هم مصرف خواهند نمود تا محیط زندگیمان بهتر شود.
✴️هموطن عزیز، این حق همه آحاد مردم ایران زمین است که از آب سالم و برق مطمئن استفاده کنند و خواهش ما صنعت گران برق این است که با مصرف بهینه، یاری رسان ما باشید.
✳️هموطن گرامی اگر می بینید که سوخت مایع نظیر (مازوت) در برخی نیروگاه های کشور مصرف می شود به دلیل افزایش مصرف گاز خانگی است.
✴️مثالی خدمتتان عرض می کنم، اگر متوسط مصرف برق یک خانوار، برابر 250 کیلووات ساعت در ماه باشد لذا برای تأمین برق این خانواده محترم به 60 متر مکعب گاز یا 60 لیتر سوخت مایع نظیر گازوییل یا مازوت، نیاز است و می توان گفت معادل 2 لیتر سوخت مایع در هر روز یا 2 متر مکعب سوخت گاز در هر روز برای مصرف برق خانواده فوق سوزانده می شود.
✳️همراهی شما در مصرف بهینه برق یعنی کاهش مصرف سوخت و کاهش مصرف سوخت یعنی کاهش گازهای گلخانه ای. بنابراین از شما هموطن گرامی خواهشمندم و استدعا می نمایم که یاری رسان ما باشید تا برق مطمئن و پایدار را به شما تقدیم نماییم.
علی فرهور – عضوی از صنعت برق کشور و دوستدار مردم ایران زمین