قزوین – ایرنا – یک متخصص و فعال در حوزه صنعت برق و مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی گفت: ظرفیت تولید انرژی الکتریکی(برق) در نیروگاه های کشور پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ۱۲ برابر شده در حالی که میزان رشد جمیعت طی این مدت ۲.۵ برابر بوده است.

ابوالفضل موتابها روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت دهه مبارک فجر به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه تولید انرژی الکتریکی پرداخت و افزود: در سال ۱۳۵۷ مجموع ظرفیت تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه ها و سایر منابع کشور هفت هزار مگاوات بود که این رقم به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی و در سایه تلاش مهندسان و متخصصان داخلی اکنون به بیش از ۵۷ هزار مگاوات افزایش یافته است. مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین اظهار کرد: در نتیجه این دستاوردها شاهد حضور و استفاده انرژی الکتریکی در دورافتاده ترین نقاط کشور هستیم.
دستیابی کشور به توانمندی طراحی و ساخت نیروگاه‌ها
وی همچنین اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در زمینه طراحی، ساخت و نصب نیروگاه ها از کشورهای برتر دنیا به شمار می رود به گونه ای که در هر سه حوزه یاد شده توانمندی فنی لازم در میهن اسلامی وجود دارد.
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی گفت: به برکت انقلاب اسلامی در حال حاضر ۹۰ درصد ساخت قطعات نیروگاهی به ویژه قطعات مکانیکی با استهلاک بالا نیز در داخل کشور انجام می شود و در این حوزه نیز تا حد بالایی به خودکفایی دست پیدا کرده ایم.
وی با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی و در اوایل انقلاب برای انجام کوچکترین تعمیرات در نیروگاه ها کاملا به خارج از کشور وابسته بودیم،اظهار کرد: در حال حاضر اکثر فعالیت های تعمیراتی به وسیله مهندسان و متخصصان توانمند و خلاق ایرانی انجام می شود که این مهم را نیز باید جزو برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی بدانیم.
ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های کشور پس از انقلاب ۱۲ برابر شده است
سهم نیروگاه شهید رجایی در آلودگی هوا کمتر از هفت درصد
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی در ادامه با اشاره به تولید ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریکی در این نیروگاه،گفت: نیروگاه شهید رجایی بیش از ۳.۵ درصد برق مورد نیاز کشور را تامین و در پایداری شبکه انرژی میهن اسلامی نقش بسزایی دارد.

💢وی در رابطه با انتشار برخی اخبار در خصوص اینکه آلودگی هوای قزوین و نقش نیروگاه شهید رجایی در این خصوص، اظهار کرد: ۵۰ درصد ظرفیت تولید در نیروگاه شهید رجایی واحد بخار است که از سوخت مازوت و گاز استفاده می کند و ۵۰ درصد دیگر آن یعنی واحد سیکل ترکیبی به ظرفیت هزار مگاوات برای تولید انرژی الکتریکی تنها از گازوئیل و گاز استفاده می کند.

💢موتابها ادامه داد: در دی ماه امسال با آلودگی هوا در قزوین روبرو بودیم که عمده دلایل آن دمای سردتر از حد معمول نسبت به سالیان قبل و وارونگی هوا بود.
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی با اشاره به اینکه هرساله در نیمه دوم سال برای آماده سازی ظرفیت کامل نیروگاه به منظور تولید انرژی الکترونیکی در ایام پیک سال (تابستان) فعالیت های تعمیراتی آغاز می شود تا واحدهای ۱۳ گانه این نیروگاه آماده کار باشند، گفت: این وضعیت در حالی رقم خورد که سه واحد ۲۵۰ مگاواتی مازوت سوز نیروگاه شهید رجایی خارج از مدار بود بدان معنا که تولید نیروگاه نسبت به سال قبل کمتر بود اما با تشدید آلودگی هوا روبرو بودیم که نشات گرفته از پدیده وارونگی هوا بود.
وی ادامه داد: به عبارت دیگر در این شرایط تولید نیروگاه نسبت به سال قبل کمتر بود و باید این مهم را در منابع آلوده کننده هوا در نظر داشت و نکته مهم دیگر این است که براساس ترازنامه سالانه انرژی که یک سند ملی است، سهم حمل و نقل در آلودگی هوا ۸۰ درصد و سهم نیروگاه ها زیر هفت درصد است که این مهم در رابطه با نیروگاه شهید رجایی نیز صدق می کند.
موتابها از شهروندان تقاضا کرد صرفه جویی در حامل های انرژی (برق و گاز) را مورد توجه جدی خود قرار دهند تا سهم بیشتری از انرژی طبیعی (گاز) به این نیروگاه تخصیص یابد تا ضمن تولید انرژی الکتریکی پایدار برای کشور، آلودگی کمتری را نیز شاهد باشیم.