ایجاد روشنایی به وسعت همه ایران، ارمغان بزرگ انقلاب اسلامی است. برای درک عمیق این عبارت، کافیست ایران ۵۰ سال پیش را به‌خاطر آوریم. زمانی که نه از روشنایی خبری بود نه از رونق، نه زیرساختی وجود داشت و نه چرخ‌های صنعت در گردش بود‌.

قبل از انقلاب، كشور با كمبود تولید برق مواجه بود، در ردیف کشورهای برخوردار از ظرفیت تولید برق قرار نداشت، دستش از صادرات برق خالی بود و در زمینه زیرساخت‌ها و تأسیسات مربوط به صنعت برق، به‌عنوان یکی از کشورهای عقب‌مانده فقط تماشاچی بود.

در حالیکه پهنه گسترده سرزمین سربلندمان‌ ایران، از ظرفیت های انرژی‌های تولید الکتریکی مملو‌ بود، بااینحال تفکری نبود که در جهت ایجاد رفاه و آسایش مردم و رونق‌ تولید و اقتصاد کشور حاضر و قادر به بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها باشد‌.

اما پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، روند توسعه‌ صنعت برق و نیروگاه‌های کشور تغییر کرد. سربلندی مردم در دستور کار قرار گرفت و دولت‌ها توجه و تمرکز عمیق خود را به ایجاد زیرساخت‌های تولید برق کشور معطوف نمودند.

با پیروزی انقلاب اسلامی و تأکید به روحیه خودباوری، اعتماد و حرف فعل خواستن، کشور توانست دست بر زانوی خود گذاشته و به‌ اتکا به توانمندی جوانان و غیورمردان دلسوز، در ایجاد تأسیسات نیروگاه های حرارتی گرفته تا تولید، انرژی‌های تجدیدپذیر مانند نیروگاه های خورشیدی و بادی به رشد چشمگیری دست پیدا کند‌.

رسیدن به این نقطه اگرچه هزینه‌بر بود اما ایران را به لحاظ برخورداری از طیف وسیعی از نیروگاه‌های واتمی در ردیف ۱۰ کشور برتر دنیا قرار دارد و این همان عینی کردن معنای عزت و اقتدار است‌.

ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی وتجدید پذیر،نگهداری و بهره برداری مطمئن از نیروگاه های بخاری مدیون انقلاب است که توانستیم علاوه بر تأمین نیازهای داخل، با تربیت مهندسان و خبرگان صنعت برق دست کشور را درخصوص صادرات برق نیز پُر بار نمائیم.

حالا بررسی آمارهای وزارت نیرو در سال ۱۴۰۲ و مقایسه آن نسبت به دوران پیش از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که توان تولید انرژی الکتریکی کشورمان به همت متخصصان‌ داخلی‌ نسبت به پیش از انقلاب 14 برابر شده و این رشد و پیشرفت در شرایطی رخ داده که ایران سربلند، از پیروزی انقلاب تاکنون تحت تحریم‌های ظالمانه قرار داشته است.

اگر در سال‌های ابتدایی انقلاب ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های کشور سالانه حدود ۷ هزار مگاوات بود، اکنون این ظرفیت به 92 هزار مگاوات رسیده است.

در دورانی که انقلاب نوپا بود، شبکه برق باقیمانده از رژیم پهلوی درکشور بسیار محدود بود. امادر45سال گذشته شبکه انتقال و توزیع برق درکشور گسترش یافته تا برق تولیدی نیروگاه ها به راحتی در سراسرکشور توزیع شود.

ایران سربلند اکنون بیش از یک میلیون و یکصدهزار کیلومتر شبکه برق دارد واین رقم به هیچ وجه قابل مقایسه با زمان قبل از انقلاب نیست.

اگر پیش از انقلاب ۴ هزار و ۳۷۶ روستای کشور برق داشتند حالا‌ به برکت انقلاب اسلامی این رقم ۱۳۰ درصد افزایش یافته و به بیش از ۵۷ هزار روستا رسیده و نشان می‌دهد تقریبا 100 درصد روستاهای کشور و کل جمعیت شهری کشور از نعمت برق و روشنایی برخوردار شده‌اند‌.

نیروگاه شهید رجایی قزوین نیز یکی از مهم ترین نیروگاه‌های استراتژیک کشور است که 3 و نیم درصد از برق کشور را تأمین می‌کند ومدیران، کارشناسان، تکنسین‌ها و متخصصان‌ آن همکاری خوبی با سایر نیروگاه‌های کشور نیز دارند و کارآمدی، دانش و تدبیر خود را در عمل اثبات می‌کنند‌.

اکنون در نتیجه رشد شبکه برق کشور، امکان افزایش ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌ها، زمینه صادرات یا مبادله انرژی الکتریکی از ایران به کشورهای همسایه ایجاد شده، طبق آمار وزارت نیرو، ایران هم اکنون در رده نخست تولید برق منطقه قرار دارد وهمچنین درحال حاضر ایران اسلامی با تمام کشورهای دارای مرز خاکی تبادل برق دارد و همه این افتخارات نمایانگر عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به جایگاهای درخشان و کسب افتخار برای ایران و ایرانی است‌.