به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، محمد پژوهش مدیر امور تعمیرات ابزاردقیق نیروگاه و سازنده دستگاه پرینتر 3 بعدی در توضیح فرآیند طراحی و چاپ دستگاه چاپگر جدید گفت: پس از ساخت اولین نمونه چاپگر 3 بعدی و استفاده از آن در ساخت قطعات پلیمری که در تجهیزات نیروگاهی کاربرد دارند، محدودیت های این دستگاه شناسایی شد؛ از این روی در اندیشه ساخت دستگاه های جدید شدیم که تداوم این حرکت با طراحی و ساخت نمونه چاپگرهای 3 بعدی در ابعاد بالاتر با قابلیت چاپ قطعات بزرگ تر نمود یافت.
🔵پژوهش ادامه داد: پس از بهره گیری از چاپگرهای پیشین، بر آن شدیم تا قابلیت های تازه ای به این دستگاه ها بیافزاییم. بنابراین پس از مطالعه و بررسی های فنی توانستیم یک نازل دیگر بر روی دستگاه جدید قرار دهیم تا این تجهیز با دارا بودن 2 نازل، بتواند همزمان، 2 قطعه مختلف با متریال و با درجات حرارتی متفاوت تولید نماید.
✳️طراح و سازنده دستگاه با اشاره به جزییات بیشتری از قابلیت های این چاپگر افزود: برای برقراری امکان مانورهای بیشتر در چاپگر جدید، سیستم های حرکتی آن مجهز به ریل و واگن شده است که این سیستم، بیشتر در دستگاه های CNC که از دقت بالایی برخوردار است بکار می رود.
❇️دستگاه چاپگر 3 بعدی جدید برای ساخت قطعات با متریال PLA، ABS و … با نقطه دمای ذوب 260 درجه سانتی گراد طراحی شده است که با استفاده از آن می توان انواع چرخ دنده ها، فن های خنک کاری و … را در ابعاد 50 سانتی متر مکعب تولید نمود.
به دنبال ساخت پرینترهای 3 بعدی با قابلیت چاپ قطعات پلیمری در این شرکت، نیروگاه های متقاضی می توانند قطعات پلیمری مورد نیاز تجهیزات خود را از طریق پرینترهای 3 بعدی نیروگاه شهید رجایی تامین نمایند.
✳️نکته قابل توجه در استفاده از پرینترهای 3 بعدی برای ساخت قطعات پلیمری، صرفه اقتصادی این اقدام است که موجب کاهش هزینه های تعمیراتی و تسهیل در تامین این نوع قطعات می شود؛ چرا که به دلیل عدم وجود قطعات پلیمری و یا هزینه بر بودن ساخت قالب و ماشین کاری آن ها، استفاده از این پرینترها، جایگزین بسیار مناسبی برای روش های معمول تهیه این قطعات است.