ساخت دستگاه بالانسینگ فلوی سوخت مایع واحدهای گازی نیروگاه شهیدرجایی

یکشنبه 26 بهمن 1399
بازدید: 891 بار

با مشارکت نیروگاه شهید رجایی و دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، برای نخستین بار دستگاه بالانسینگ فلوی سوخت مایع واحدهای گازی در کشور طراحی و ساخته شد.

✍🏻 به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، علی فرهور مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی در جلسه رونمایی و تحویل دستگاه بالانسینگ فلوی سوخت مایع واحدهای گازی GE-F9 به نیروگاه با اشاره به اهمیت جایگاه مراکز علمی و استادان دانشگاه در رشد صنعت کشور گفت: وقتی بپذیریم یک جامعه علمی در کنار صنعت حضور دارد، می توانیم یک سری از مسائل موجود در حوزه صنعت را با استفاده از این ظرفیت عالی، حل نمود تا زمینه توسعه همه جانبه کشور فراهم آید.
❇️ فرهور افزود: سوالات ما برای حل مسائل صنعت باید به درستی برای حوزه دانشگاه مطرح شود. بنابراین اگر هزینه های نامشهودی که در مسائل حل نشده صنعت وجود دارد به دقت بررسی و ارزیابی کرده و به عدد و ریال تبدیل نماییم و آن را در بحث اقتصاد مهندسی تلفیق کنیم، سوالات ما برای استادان و حوزه دانشگاه، ملموس تر شده و آن گاه، تفکر برای حل مساله از سوی مراکز علمی، بهتر صورت خواهد گرفت.
❇️ مدیرعامل نیروگاه در ادامه بیان داشت: خوشبختانه دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در مشارکت با صنعت برای حل مسائل، فعال ظاهر شده که نمونه آن، همکاری آن دانشگاه با نیروگاه شهید رجایی در ساخت دستگاه بالانسینگ فلوی سوخت مایع واحدهای گازی است که این نتیجه هم حاصل حمایت های شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی در انجام طرح های مشترک صنعت تولید برق با حوزه دانشگاه است.
✳️ فرهور با اشاره به مزایای استفاده از این دستگاه اظهار داشت: ساخت این دستگاه و استفاده از آن در نیروگاه های گازی کشور مزایای زیادی دارد که از این میان می توان به بهبود عملکرد و عمر اجزای توربین واحدهای گازی، جلوگیری از خروج ارز، کاهش زمان فرآیند آزمایش از چند ماه به چند روز، همچنین امکان انجام تست و ارتقای نازل های سوخت بومی سازی شده در داخل کشور، کاهش قابل توجه آلودگی هوا و … اشاره نمود.
❇️ در ادامه، رییس پارک علم و فناوری دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، از مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی که با اعتماد خود به این دانشگاه موجبات طراحی و ساخت این دستگاه را فراهم نمود، تقدیر و تشکر کرد و اظهار امیدواری نمود با توجه به نتایج حاصل از اجرای این پروژه، بتوان در آینده نیز از ظرفیت های دانشگاهی برای رفع مشکلات در صنعت، بهره مند شد.
✳️ وی در ادامه گفت: نکته قابل توجه در ساخت داخل این دستگاه، کاهش هزینه آزمایش ها تا یک دهم هزینه ارسال به کشورهای خارجی است؛ از این روی پس از 2 سال پژوهش، دستگاه اندازه گیری و بالانسینگ فلوی سوخت مایع در نازل های توربین گازی GE-F9 با همکاری نیروگاه شهید رجایی و دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) طراحی و ساخته شد.
❇️ نازل های سوخت در توربین های گازی به عنوان قلب توربین محسوب شده که سوخت مورد نیاز را برای فرایند احتراق به داخل توربین هدایت می کند. از این روی عدم بالانسینگ و تنظیم نبودن نازل ها با ایجاد اشکال در اجزای مختلف توربین، کاهش راندمان، افزایش لرزش توربین و …، موجبات آسیب به توربین را فراهم می آورد.