مدیر کل دفتر نظارت و بهسازی نیروگاه‌های کشور گفت: همه باید تلاش کنیم تافرهنگ ایمنی در نیروگاه های کشور ارتقا یابد.

به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، علی‌اصغر عبدلی تندرو مدیرکل دفتر نظارت و بهسازی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در سمینار حوادث نیروگاهی، تجربیات و درس آموخته ها که با حضور مدیران امور HSE نیروگاه های کشور در محل نیروگاه شهیدرجایی برگزار شد، به محیط های کاری پرخطر در نیروگاه ها اشاره کرد و به نقش تاثیر گذار تیم های HSE برای جلوگیری از حوادث و همچنین امنیت تجهیزات و نفرات برای تولید برق پایدار و مطمئن را از وظایف اصلی همکاران امور HSE دانست.

وی تصریح کرد:بهترین روش برای جلوگیری حوادث در نیروگاه ها گسترش فرهنگ ایمنی و آموزش می باشد که در حوزه HSE تیم های خوب و تاثیر گذاری در شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی برای آماده سازی و تدوین دستورالعمل های مورد نیاز، ارتقاء ساختار HSE در نیروگاه ها، برگزاری آموزش های کلاسیک، دوره ای و همایش ها، آموزش ها در حین کار، فراهم نمودن شرایط برای انتقال تجربیات نیروگاه ها و سایر موضوعات برای کاهش حوادث در نیروگاه ها انجام شده است.

مدیرکل دفتر نظارت و بهسازی نیروگاه‌های شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی اظهار داشت: باید تیم های ارزیابی از نیروگاه ها در حوزه های HSE تشکیل شود و تمامی چالش هاو حوادثات در نیروگاه ها ارزیابی و نقاط بهبود آن نیز بررسی و مشکلات کاملا برطرف شده و شاهد حوادث در نیروگاه های کشور نباشیم.

ابوالفضل موتابها رئیس هیات مدیره و مدیرعامل این شرکت با تبریک روز ایمنی و آتش نشانی و ضمن یاد و خاطره شهدای صنعت برق و شهدای حادثه معدن طبس نیز در این سمینار گفت: صنایع و فناوری های کشور روزبه روز درحال رشد می باشند و با رشد صنایع، ایجاد حوادث نیز در حال رشد است که این موضوع هزینه های زیادی را بر صنایع و در سطح ملی تحمیل می نماید.

وی بیان داشت: بر اساس آمار سازمان جهانی کار روزانه حدود 6300 نفر براساس حوادث جان خود را از دست می دهند و آماری که در سال 1402 از سوی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی منتشر شد تعداد حوادث در نیروگاه های تحت پوشش بیش از 60 حادثه بود که 17 حادثه مربوط به لیز خوردن،۱۰ حادثه مربوط به برخورد با اجسام متحرک و 9 حادثه مربوط به سقوط از ارتفاع، ۵۳ حادثه نیز به دلیل خطای انسانی رخ داده است.

وی تصریح کرد: پیاده سازی دستورالعمل های ایمنی ، بهداشت فردی و محیط زیست یک الزام و ضرورت برای کاهش حوادث نیروگاه ها است که با اجرای دقیق این دستورالعمل ها انشالله در سال 1403 شاهد کاهش چشمگیر حوادث در نیروگاه های کشور باشیم.

وی بیان داشت: برای انجام تعمیرات بدون حادثه در نیروگاه ها قطعا حضور پرسنل ایمنی آگاه و آشنا به کار هنگام انجام فعالیت های تعمیراتی در کنار نفرات و تجهیزات، رعایت موارد 5s، چیدمان قطعات، تمیز کاری محیط کار، بررسی تجهیزات و قطعات قبل از شروع کار و اخذ گواهینامه ها برای جلوگیری از حوادت از الزمات است.

موتابها در ادامه اظهار داشت: این نیروگاه با تولید سالانه حدود ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق، 3.5 درصد شبکه سراسری را به عنوان دومین نیروگاه کشور تولید می کند که نقش آن در پایداری شبکه برق سراسری غیر قابل انکار است‌.

موتابها افزود: امسال هم باهدف کسب آمادگی تولید برق، برنامه‌های گسترده تعمیراتی از ابتدای مهرماه آغاز می شود، که در نیروگاه بخار و سیکل ترکیبی،17 برنامه تعمیرات اساسی، نیمه‌اساسی و بازدیدهای دوره‌ای ایمن و بی حادثه برای واحدهای سیزده گانه این شرکت تدوین و برنامه‌ریزی شده است.

همچنین در پایان علی اصغر عبدلی تندرو مدیرکل دفتر نظارت و بهسازی نیروگاه‌های شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی از تلاش ها و زحمات مدیریت و کارکنان نیروگاه در کمک به تامین برق استان و کشور تشکر کرد.

گفتنی است در این سمینار، مقاله هایی از سوی مدیران امور ایمنی ، بهداشت و محیط زیست نیروگاه ها در خصوص حوادث نیروگاه ها و راه کار ها برای جلوگیری از حوادث مورد بحث و بررسی قرار گرفت.