مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین گفت: سوخت مازوت استهلاک، زمان و هزینه‌های تعمیرات را افزایش داده و عمر قطعات در بویلرها را به یک سوم کاهش می‌دهد اما به رغم میل باطنی در زمستان مجبور به مصرف مازوت هستیم؛ البته نکته مهم این است که این سوخت تنها در چهار واحد نیروگاه مصرف می‌شود و سوخت تمام نیروگاه را تشکیل نمی‌دهد.

ابوالفضل موتابها در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به سوخت مورد استفاده و آلاینده‌های حاصل از فعالیت نیروگاه گفت: نیروگاه 13 واحد دارد که چهار واحد بخاری آن از اتوبان قابل مشاهده است و در فصل زمستان دود زیادی از آن مشاهده می‌شود؛ این چهار واحد با تولید یک‌هزار مگاوات انرژی الکتریکی 50 درصد توان نیروگاه را تشکیل می‌دهد و دو نوع سوخت در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی ادامه داد: گاز سوخت اصلی این واحدها است اما در فصل زمستان به دلیل افزایش مصرف گاز خانگی و افت فشار، در این چهار واحد از سوخت نفت کوره و یا همان مازوت استفاده می‌شود.
وی عنوان کرد: 50 درصد توان نیروگاه، سیکل ترکیبی است که از واحدهای گازی و بخاری تشکیل شده و سوخت اصلی این واحدها گاز طبیعی و سوخت جایگزین هم گازوئیل است و در این بخش به هیچ وجه از مازوت استفاده نمی‌شود.
این مسئول اظهار کرد: براساس بررسی‌های انجام شده سهم آلایندگی نیروگاه در استان کمتر از ده درصد است.
برای تعمیرات نیروگاه به خودکفایی رسیدیم وی در ادامه با اشاره به روند تعمیرات گفت: نیروگاه شهید رجایی با تولید 12 میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریکی دومین نیروگاه بزرگ کشور بوده و 3.5 درصد انرژی الکتریکی مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین ادامه داد: برای حداکثر آمادگی تولید برق و عبور موفق از پیک تابستان که از ابتدای خرداد آغاز و تا پایان شهریور به طول می‌انجامد، در هر سال 17 برنامه تعمیراتی در نیروگاه انجام می‌شود که از مهر ماه آغاز شده و تا اردیبهشت ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.
وی درباره قطعات مورد نیاز تعمیرات عنوان کرد: 90 درصد قطعاتی که قطعا باید تعویض شوند مکانیکی هستند و عمده آن در داخل کشور و خود نیروگاه ساخته شده و یا بازسازی می‌شود.
این مسئول ادامه داد: در قطعات الکتریکی و ابزار دقیق هم اقدامات خوبی صورت گرفته و درحالی که سه دهه از تاسیس نیروگاه می‌گذرد به خود کفایی رسیده و مشکل خاصی در خصوص تعمیرات نداریم.
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی تاکید کرد: امیدواریم همانطور که مردم در تابستان مصرف برق را مدیریت کردند در مصرف گاز هم مدیریت داشته باشند تا سوخت گاز به نیروگاه هم تخصیص پیدا کند و در واقع تنها خواسته ما از مردم مصرف بهینه انرژی است.