متخصصان نیروگاه شهیدرجایی موفق به تعمیر اساسی ژنراتور واحد شماره 2بخاری نیروگاه سیکل ترکیبی شدند.

به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهیدرجایی، بهمن غنوی معاون تعمیرات و نگهداری نیروگاه سیکل ترکیبی در تشریح این خبر گفت: ابتدا با دمونتاژ کوپلینگ بین ژنراتور و توربین, کاورهای دو سر ژنراتور, نیمه بالایی پداستال و متعاقبا نیمه بالایی یاتاقانهای ژنراتور در دو طرف آغازشد تا با اندازه گیری دقیق میزان لقی های قبل دمونتاژ قطعات از قبیل تعین میزان الاینگیشن اولیه پیچهای کوپلینگ، تعیین لقی های نوک پره های خنک کاری و همچنین اندازه های مربوط به یاتاقان های ژنراتور که بر اساس تست فرم های مربوطه توسط متخصصان تعمیرات نیروگاه سیکل ترکیبی به انجام رسید.

وی تصریح کرد: در ادامه این بازدید با دمونتاژ مابقی قطعات، یاتاقان های دو طرف و قرار دادن روتور روی ابزار مخصوص مراحل دمونتاژ کامل روتور از درون استاتور صورت گرفت تا روتور و استاتور جهت انجام تست های الکتریکی توسط متخصصان تعمیرات الکتریک بررسی شود.

در ادامه، معاون تعمیرات و نگهداری نیروگاه سیکل ترکیبی بیان داشت: قسمت اندازه گیری مقادیر اولیه لقی نوک پره های خنک کاری با گاید رینگ و همچنین لقی های مربوط به پداستال و یاتاقانهای توربین قبل از دمونتاژ کامل صورت پذیرفت .

وی اظهار داشت: در زمان دمونتاژ نیمه بالایی یاتاقان سمت اکسایتر وجود مدل سنگ زده بر روی بابیت این یاتاقان مشهود بود که در قسمت های بعدی باید مورد تست و بررسی بیشتر قرار می گرفت، خوشبختانه پس از انجام انواع تست های غیر مخرب بر روی این تجهیز مشخص شد که این عیب مشکل چندانی برای این قطعه بوجود نمی آورد و در نهایت با نظر کارشناسان تصمیم به عدم تعویض این یاتاقان گرفته شد.

غنوی بیان داشت: به منظور دمونتاژ روتور ژنراتور در واحد شماره 2 بخارسیکل ترکیبی نیاز بود تا روتور پس از قرار گیری روی سینی و نصب ابزار مخصوص و همچنین دمونتاژ کامل یاتاقان های دو سمت و پداستال سمت اکسایتر دمونتاژ شود . از این رو در این واحد طبق همین روال پس از قرار دادن پدهای مخصوص در قسمت زیر روتور ژنراتور و دمونتاژ پداستال روتور ژنراتور به صورت کامل دمونتاژ گردید.

وی اظهار کرد : در این مرحله پس از دمونتاژ تمامی قطعات از قبیل پره های روتور ژنراتور تمامی قطعات دمونتاژ شده مورد تست قرار گرفتند تا درصورت وجود عیب در قطعات مورد نظر تعویض شوند.

بهمن غنوی تصریح کرد: پس از انجام مراحل مربوط به تست های مکانیکی و الکتریکی قطعات مربوط به ژنراتور و به منظور مونتاژ مجدد روتور ژنراتور، ابتدا با نصب ابزار مخصوص درون استاتور و همچنین با بستن پداستال کمکی روتور مراحل مونتاژ روتور با دقت بالا توسط متخصصان تعمیرات این نیروگاه انجام شد تا در حین مونتاژ مشکلی برای این تجهیزات ایجاد نشود. در نهایت با نصب روتور در محل خود مراحل مونتاژ مابقی قطعات از قبیل پداستال و یاتاقانهای دو طرف صورت گرفت و در حین مونتاژ نیز مقادیر مربوط به تست فرمها اندازه گیری شد تا تمامی قطعات به صورت دقیق و بر اساس اندازه های لقی مجاز نصب شوند .

وی در پایان بیان کرد: فرآیند مونتاژ روتور ژنراتور واحد و پس از پایان مراحل مونتاژ یاتاقان های توربین, لازم می باشد تا وضعیت الایمنت بین این دو تجهیز دوار مورد بررسی قرار گیرد و در صورت لزوم تغییراتی اعمال گردد تا در زمان بهره برداری مشکلی از نظر ارتعاشات برای واحد وجود نداشته باشد. در این واحد با اندازه گیری اولیه الایمنت مشخص شد که نیاز به انجام الایمنت برای واحد وجود دارد که این مهم با انجام محاسبات مربوطه و همچنین اعمال تغییراتی درپایه های پداستال یاتاقان های ژنراتور توسط متخصصان این نیروگاه صورت گرفت.

گفتنی است اجرای این پروژه، حاصل فعالیت جمعی از کارکنان متخصص معاونت تعمیرات و نگهداری نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی بود که با استفاده از ظرفیت های داخلی و با کمترین هزینه به انجام رسید.